Par “Draudzīgu banku” NVO sektoram

2018. gada 07. aprīlī, pēc ilgiem laikiem nācās apciemot divas bankas - Swedbank un Citadele, lai veiktu kontu aizvēršanu juridiskai un fiziskai personai, kā arī atvērtu jaunu kontu juridiskai personai, tikko nodibinātai labdarības biedrībai.

Pēc banku apmeklējuma ir tapusi vēstule un tajā izklāstīta situācija, lai pievērstu uzmanību problēmām un lūgtu rast risinājumus, radot "Draudzīgu banku" NVO sektoram.

Vēstule ir nosūtīta:

Danai Reizniecei – Ozolai, Finanšu ministrei
Pēterim Putniņam, FKTK priekšsēdētājam
Guntim Beļavskim, Bankas Citadele valdes priekšsēdētājam
Reinim Rubenim, AS Swedbank valdes priekšsēdētājam

 

Zemāk daļa no vēstules satura:

Par konta atvēršanu jaunajai labdarības biedrībai:

Ar šādu vēlēšanos ierados Swedbank jau 2015. gada janvārī, kad biju nodibinājusi NSUS labdarības biedrību (www.nsus.lv) un man nācās aizpildīt anketu uz 7 lapām, kurās ir tādi jautājumi: kādus ienākumus jūs plānojiet kontā? / kādus izdevumus jūs plānojiet no konta? / kam plānojiet skaitīt naudu (jānorāda partneru nosaukumi)? / cik daudz operāciju veiksiet? un līdzīgi.

Tad nu vēlos paskaidrot to, ko Jūs ļoti labi ziniet, ka labdarības biedrība ir bezpeļņas organizācija, tā saņem ziedojumus vai projektu naudas (ja tādus raksta), par kuru apjomu pat sapņos neizsapņosi, jo nezinu, vai rīt būs 1,00 EUR kontā, vai kāds noziedos 10 000,00 EUR. Tajā pat laikā nekādi nevar zināt, par ko nāksies norēķināties un ar ko. NVO nav SIA! Arī šodien es nevaru pateikt, cik biedrībā ienāks ziedojumi un kādus pasākumus organizējot, izmaksāšu naudiņas pakalpojumu sniedzējiem.

Par konta atvēršanu jaunajai labdarības biedrībai, Citadele bankā:

2018. gada 07. aprīlī, bankā Citadele, vēloties atvērt jaunajai labdarības biedrībai “Aktīvo labdarības biedrību asociācija”  kontu (atgādināšu, ka jau esmu bankas klients kopš 2017. gada septembra), saņemu tāda paša tipa anketu, ar tiem pašiem jautājumiem un atkal nezinu, ko teikt, bet ir skaidrs, ka bez šāda tipa anketas neviens kontu neatvērs.

Gribētu jautāt - vai Jūs patiešām domājiet, ka šādas anketas aizpildīšana var palīdzēt Jums plānot naudas plūsmas un citas svarīgas lietas bankas ikdienas darbā? Es šajā anketā “sadzejoju” mistiskas summas pat daudz nedomājot. Tā anketa ir nulles vērta. Patiešām!

Un ar to visu saskaros vēlreiz pēc 4 gadu pārtraukuma, pie jaunas labdarības biedrības dibināšanas un konta atvēršanas bankā. Tātad 4 gadu laikā neviens nav papūlējies padomāt par NVO sektoru, kurš ir ļoti liels.

“JĀ” vai “NĒ” kontam bankā, vajadzīgas divas nedēļas:

Lai atvērtu jaunnodibinātai labdarības biedrībai kontu, bankas pārstāvis paziņo, ka biedrību pārbaudīs divu nedēļu laikā un tikai tad man pateiks "JĀ" vai "NĒ". Kas tas par joku? Un vēl izskanēja versija, ja jaunajai labdarības biedrībai būtu SLO statuss, tad pārbaude nebūtu vajadzīga.

Mani ieteikumi finanšu ministrei, FKTK vadībai un banku vadībām:

1. Rūpējoties par dabu, nedrukājiet A4 lapas par katru kustību, paveiciet to vienas lapas ietvaros;
2. Pavisam nopietni pārskatiet anketu, kura ir identiska, kā SIA, tā arī NVO, ar tiem pašiem jautājumiem uz kuriem nav iespējams sniegt atbildes un nebūs iespējams sniegt nekad.
3. Dodiet iespējas slēgt esošos un atvērt papildus kontus attālināti, nevis “dzenājiet” savus klientus uz bankām klātienē un tērējiet mūsu visu dārgo laiku.
4. Četri gadi ir pilnīgi pietiekami, lai izveidotu jaunus produktus, kas domāti tieši NVO sektoram:
    a. Pārskatot mēneša maksas par konta apkalpošanu un piedāvājot tādas atlaides, lai 3,56 EUR vietā būtu iespējams maksāt piemēram 1,00 EUR;
    b. Norēķinu kartes izgatavot nevis ar 15,00 EUR gada maksu, bet piemēram 5,00 EUR gada maksu;
    c. Kā arī citus pakalpojumu veidus, kas būtu simpātiski un pretīmnākoši NVO sektoram.
    d. Galu galā banka varētu kļūt par “Draudzīgu banku” tieši labdarības biedrībām un domāju, ka tas tiktu novērtēts no biedrību puses, kā arī banka iegūtu krietni vairāk klientus.
    e. Kā arī vēl viena būtiska lieta – banku mājas lapās nekur nav informācijas (nav atrodama), kas un kā notiks vai jādara, lai atvērtu kontu labdarības biedrībai. Nekur nav informācijas, ka divas nedēļas notiks pārbaudes un biedrībai nebūs konta, lai sāktu pildīt biedrības nospraustos mērķus. Par šādu pārbaudi uzzinu tikai tajā brīdī, kad esmu jau bankā klātienē. Par to der padomāt!

Kā arī vēlos piebilst, ka mana pieredze, kad nodibināju NSUS biedrību 2015. gada sākumā, bija sekojoša: līdz ar to, ka biedrībā neienāca ziedojumi biedrības administrēšanai, bet bankas mēneša maksas un komisijas maksas bija jāmaksā jebkurā gadījumā, es tās sedzu no saviem personīgajiem līdzekļiem, jo biedrība to nespēja. Vai tam tā būtu jābūt?

Par šiem jautājumiem esmu runājusi arī ar citiem labdarības biedrību dibinātājiem un “sāpīgie punkti” tieši tādi paši.

Kā arī par banku komisijām savulaik uzrunāju Swedbank pārstāvi 2015. gada beigās, Talsos, vienā no konferencēm. Cik saprotu, tad tā saruna tā arī palika Talsos.

Vēlos pateikt paldies Citadele bankas filiāļu darbiniekiem, ar kuriem man nācies saskarties gan telefoniski, gan klātienē, kopš brīža, kad kļuvu par Citadele bankas klientu, ka viņi laipni visu paskaidro un palīdz apgūt jaunumus. Tas ir ļoti patīkami un tāda attieksme būtu jāpiekopj arī citu banku darbiniekiem.

Arī bankā strādājošie darbinieki paši atzīst, ka šāda veida sūdzības/jautājumus viņiem uzdod daudzi NVO sektora pārstāvji, kad ieradušies atvērt jaunām biedrībām norēķinu kontus. Vai neliek aizdomāties?!


Par “Draudzīgu banku” NVO sektoram!


Līga Uzulniece
ALBA valdes priekšsēdētāja
26667444
Šī e-pasta adrese ir aizsargāta no mēstuļu robotiem. Pārlūkprogrammai ir jābūt ieslēgtam JavaScript atbalstam, lai varētu to apskatīt.